سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار روز پلیمر

معرفی دستگاه تزریق پلاستیک و انواع آن

    نظر

با توجه به رشد روز افزون محصولات پلاستیکی، نیاز به تولیدات و واردات دستگاه تولید محصولات پلاستیکی امری ضروری و کاربردی است. دستگاه تزریق پلاستیک یا (Injection molding machine) دستگاهی برای تولید محصولات پلاستیکی توسط فرآیند قالب‌گیری تزریقی است. این دستگاه از دو قسمت اصلی، واحد تزریق و واحد گیره (بستن) تشکیل شده است. برای خرید دستگاه تزریق پلاستیک باید در مورد قیمت آن و همچنین نوع ماشین تزریق پلاستیک اطلاعات کافی داشته باشید. این مقاله به بررسی انواع ماشین تزریق پلاستیک و همچنین اجزا، کاربرد و طرز کار این ماشین آلات اختصاص داده شده است. لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

انواع دستگاه تزریق پلاستیک بر اساس وزن

دستگاه‌های تزریق پلاستیک بر اساس نوع و وزن محصول تولیدی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این دستگاه‌ها عبارتند از:

تزریق پلاستیک 100 گرمی

با خرید دستگاه تزریق 100 گرمی می‌توان قطعه‌های پلاستیکی ریز، مانند انواع درب‌های بطری، سطل، شیشه و همچنین کالاهای پلاستیکی کوچکی مانند قاشق و چنگال یک‌بار مصرف را تولید کرد. این دستگاه تزریق با توجه به ظرفیت تزریق و قدرت گیره نامگذاری می‌شود. به عنوان مثال یک ماشین تزریق پلاستیک صد گرمی با قدرت گیره 80 الی 100 تن، دستگاه پلاستیک صد تنی نامیده می‌شود.

 در دستگاه پلاستیک صد تنی، فاصله میله‌های راهنما حدوداً 40 سانتی‌متر است. در این دستگاه همچنین بر اساس سری سیلندرهایی که وجود دارد، ظرفیت تزریق افزایش یافته است. قیمت دستگاه تزریق صد تنی مقرون به صرفه است و به همین دلیل مورد استقبال مشتریان زیادی قرار گرفته است.

تزریق پلاستیک 150 گرمی

این نوع ماشین تزریق پلاستیک به عنوان دستگاه تزریق 100 الی 120 تنی شناخته شده است. این دستگاه در تولید محصولات پلاستیکی کوچک نظیر درب‌های بطری و دبه، قطعات پلاستیکی ریز مورد استفاده در صنعت و … کاربرد دارد. برای خرید دستگاه تزریق پلاستیک 150 گرمی می‌توان به تولیدات داخلی اکتفا کرد.

تزریق پلاستیک 200 گرمی

این دستگاه یکی از کاربردی‌ترین انواع دستگاه تزریق است. دستگاه ذکر شده با قابلیت تولید حدود 160 تن، قادر به تولید محصولات پلاستیکی 200 تا 300 گرمی است. با استفاده از ماشین تزریق پلاستیک 160 تنی می‌توان محصولات پلاستیکی از قبیل درب سطل‌های زباله پدالی، انواع سبدها و زنبیل‌های کوچک را تولید کرد. ابعاد طولی و عرضی این دستگاه در حدود 45×45 سانتی‌متر است. قیمت ماشین تزریق 160 تنی، نسبت به کارایی که دارد، نسبتاً مناسب است.

تزریق پلاستیک 500 گرمی

قدرت واحد گیره این نوع ماشین تزریق پلاستیک، چیزی در حدود 260 تن است. با استفاده از این دستگاه می‌توان محصولات پلاستیکی از جمله گلدان‌های سایز 20، درب انواع سطل‌های پلاستیکی سایز بزرگ، انواع لوله و اتصالات را تولید کرد.

فاصله میله‌های راهنما در این دستگاه چیزی در حدود 58×58 سانتی‌متر است. این دستگاه با توجه به قدرت گیره و فاصله بین میله‌هایی که دارد، برای تولید انواع سبدهای میوه 4 تا 6 کیلویی مناسب است. یک نکته مهم در مورد این دستگاه این است که قیمت دستگاه تزریق 500 گرمی تولید داخل، نسبت به انواع خارجی آن ارزان‌تر است.

تزریق پلاستیک 700 گرمی

دستگاه تزریق 700 الی 800 گرمی دارای قدرت واحد گیره 300 تن است. با استفاده از ماشین تزریق پلاستیک 300 تنی، می‌توان محصولات پلاستیکی مانند انواع سبدهای میوه 6 کیلویی، گلدان‌های با ارتفاع 60 سانتی‌متر، سبدهای تفریحی کوچک، انواع درب جانانی و … را تولید کرد. در این دستگاه فاصله بین میله‌ها حدوداً 65 × 65 سانتی‌متر است.

انواع ماشین تزریق پلاستیک بر اساس محصول تولیدی

ماشین‌های تزریق پلاستیک بر حسب کاربرد و جنس مواد اولیه‌ای که در آن‌ها به کار رفته است، دارای انواع مختلفی هستند:

دستگاه تزریق پت

دستگاه تزریق پلاستیک پریفورم یا پت در تولید انواع بطری‌های نوشابه و آب معدنی کاربرد دارد. این نوع دستگاه از لحاظ واحد تزریقی با دیگر انواع ماشین الات تزریق تفاوت چندانی ندارد. طول سیلندر ماردون در دستگاه پریفورم در مقایسه با دیگر ماشین آلات تزریق پلاستیک بیشتر است. به همین دلیل، این دستگاه از سرعت بالایی در تولید برخوردار است. به این دستگاه‌ها، دستگاه تزریق بطری یا پت زن می‌گویند.

دستگاه تزریق دو رنگ

این نوع دستگاه برای تولید محصولات دو رنگ کاربرد دارد. جهت تولید این نوع کالاها، نیاز به دو قالب متفاوت است. روش تولید به این صورت است که ابتدا بخشی از محصول که قرار است رنگ متفاوتی داشته باشد تولید می‌شود سپس برای بار دوم درون دستگاه قرار می‌گیرد و دیگر قسمت‌های آن تولید خواهد شد.

اجزاء ماشین تزریق پلاستیک

یک ماشین تزریق پلاستیک برای تولید محصولات با کیفیت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در زیر به طور مختصر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

سیستم کنترل pLc

این سیستم متشکل از یک صفحه نمایش Lcd رنگی در سایزهای مختلف است که ویژگی‌های زیر را دارد.

    • نمایش دقیق تمام مراحل دستگاه
    • امکان نگهداری اطلاعات مربوط به 80 قالب در حافظه داخلی سیستم کنترل
    • قابلیت نصب و راه‌اندازی توسط سیستم‌های رباتیک

سیستم گیره

سیستم گیره در ماشین تزریق پلاستیک نیز متشکل از اجزای مختلف با ویژگی‌های اساسی است. این اجزا عبارتند از:

    • میله‌های کرومی عایق شده توسط آلیاژ فولادی برای جلوگیری از فرسودگی و کشیده شدن
    • کنترل منظم حرکت‌های قفل و گیره توسط خط کش‌های الکترونیکی
    • میله‌های پران متعدد به منظور تنظیم دقیق پران
    • سیستم تمام اتومات روغن کاری

سیستم تزریق

سیستم تزریق، یکی دیگر از تجهیزات مهم در دستگاه تزریق پلاستیک است که شامل موارد زیر می‌شود.

    • صفحه نمایش با امکان نمایش نمودار سرعت و فشار در حرکت‌ مارپیچ
    • مکانیزم جک تزریق به شکل دوبل متقارن
    • سیستم حرکت کالسکه در حالت‌های قبل از تزریق مواد، بعد از تزریق مواد و همچنین پیش از باز شدن گیره
    • مجهز به سیستم کنترل کننده دمای المنت‌ها در گستره دمایی 0 تا 450 درجه سانتی‌گراد

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک

این دستگاه یکی از انواع دستگاه‌های تولید محصولات پلاستیکی است. با استفاده از قالب‌های تزریقی می‌توان محصولات با ارزش و کاربردی مانند لوازم الکتریکی مورد استفاده در منازل، انواع وسایل و ظروف پلاستیکی، قطعات و اجزای مورد استفاده در خودروسازی و دیگر محصولات متنوع پلاستیکی را تولید کرد. همچنین با استفاده از این دستگاه می‌توان قطعات چند کویته را به صورت همزمان تولید کرد. این دستگاه عمدتاً برای تولیدات در حجم‌های زیاد کاربرد فراوان دارد. بر این اساس با خرید دستگاه تزریق پلاستیک می‌توان انواع زیادی از محصولات پلاستیکی را تولید کرد و به بازار عرضه نمود.

طرز کار دستگاه تزریق پلاستیک

یکی از روش‌های متداول و معمول شکل‌دهی و حالت دادن پلاستیک‌ها توسط ماشین تزریق پلاستیک انجام می‌شود. در این روش، مواد اولیه که از پلیمرهای شیمیایی تشکیل‌ شده است، طی فرآیندهایی به داخل کویته‌های قالب ریخته می‌شود. بعد از ریختن مواد داخل قالب، نوبت به مرحله خنک‌سازی می‌رسد.

مراحل تولید چندگانه ماشین تزریق پلاستیک

به طور کلی، یک ماشین تزریق از چندین مرحله شامل قالب‌بندی، clamping، فاز تزریق و … تشکیل شده است. در فاز تزریق مواد گرانولی توسط قیف به درون سیلندر ریخته می‌شوند تا به وسیله مارپیچی که در سیلندر به کار گذاشته شده است با هم ترکیب شوند. در نهایت بر اثر حرارت هیترهایی که اطراف سیلندر را احاطه کرده اند به حالت مذاب درمی‌آیند.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه تزریق پلاستیک

با توجه به‌ مراحل بیان شده در تولید پلاستیک توسط ماشین تزریق پلاستیک، عوامل زیادی در هنگام خرید دستگاه تزریق ماشین بر قیمت آن، تاثیرگذار است. این فاکتورها شامل موارد زیر می‌شود.

  • نوع قالب‌های استفاده شده در تزریق
  • کیفیت در قطعه‌های تولید شده توسط ماشین تزریق پلاستیک
  • پیچیدگی در طراحی و قالب‌بندی قطعه
  • ظرفیت تولید دستگاه
  • سرعت و دقت کار دستگاه
  • امکانات و قابلیت‌های ویژه دستگاه

جمع ‌بندی

دستگاه تزریق پلاستیک یکی از انواع ماشین آلات تولیدی در زمینه محصولات ترموپلاست است. این دستگاه در ظرفیت‌های مختلف از صد تن تا هزار تن قابلیت تولید دارد. انواع ماشین تزریق پلاستیک برای تولید محصولات پلاستیکی گوناگون مانند انواع اسباب‌بازی‌ها، ظروف یک‌بار مصرف، سبدهای میوه، سطل‌های زباله پدالی، انواع گلدان و … کاربرد دارد. این دستگاه مدل‌های مختلفی مثل دستگاه تزریق پلاستیک برقی و دستگاه تزریق پلاستیک هیدرولیکی دارد.

منبع: پیشگام اروند