سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار روز پلیمر

سلفون صنعتی چیست؟

    نظر
استرچ پالت بند نوعی نایلون از جنس پلی اتیلن با قدرت کشسانی (ارتجاعی) بالا است که در ابعاد مختلف تولید شده و کاربردهای گسترده ای در زمینه بسته بندی محصولات صنایع مختلف دارد. می توان گفت فیلم استرچ یکی از مهم ترین پلاستیک های قابل استفاده در پروسه آماده سازی و بسته بندی محصولات تولید شده یک کارخانه یا کارگاه جهت فروش آن ها می باشد. پلی اتیلن (به اختصار PE) ، یک ماده پلیمری است که از واحدهای منفرد اتیلن (سنتز اتیلن) تشکیل شده است. اتیلن از ترکیب نفت خام و گازهای طبیعی به دست می آید. پس از عملیات سنتز ، اتیلن ها به صورت زنجیره ای آرایش یافته و مولکول بزرگ پلیمری را تشکیل می دهند. مهم ترین بازار مصرف انواع پلی اتیلن ها، صنایع لاستیک و پلاستیک سازی است.

روش‌های بستن پالت با استرچ

بعد از چیدمان کالاها بر روی پالت، محکم‌سازی آن‌ها است که اهمیت دارد و به پالت پیچی معروف است. همان‌طور که اشاره شد، روش‌های مختلفی برای پالت پیچی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از تسمه، تخته نئوپان، رول‌های نایلون استرچ و شیرینگ اشاره کرد که هر کدام برای محصولات مختلفی مناسب هستند.

برای بستن پالت با استرچ شما می‌توانید از دو روش دستی و ماشینی برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده کنید که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارد. در صنایع کوچک از روش دستی و در صنایع بزرگ از دستگاه‌های مخصوص استرچ پالت استفاده می‌شود.

استرچ پالت دستی

از استرچ دستی در صنایع کوچک یا در منازل برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. در پالت‌بندی دستی، رول نایلون استرچ توسط نیروی انسانی به دور کالاها پیچیده می‌شود. این روش استرچ پالت از آنجایی که به‌صورت دستی انجام می‌شود به نایلون پلاستیکی نازک و در ابعاد کوچک‌تر نیاز دارد. اگر میزان بسته‌بندی روزانه یک صنعت کمتر از 50 عدد باشد، این روش پالت‎بندی مناسب است و به‌خوبی از کالاها محافظت می‌کند. در این روش می‌توان از دستگاه‌های مخصوص استرچ دستی نیز استفاده کرد تا فرآیند پالت پیچی را سرعت بخشید.

استرچ پالت ماشینی

یکی دیگر از روش‌های استفاده از استرچ در پالت‌بندی، استفاده از دستگاه استرچ پالت بند نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک است. در صنایع بزرگ روش پیچیدن استرچ مکانیزه شده و فیلم استرچ ماشینی توسط دستگاه‌ها به دور کالاها پیچیده می‌شود. این دستگاه در صنایع بزرگ کاربرد دارد و نیاز به نیرو انسانی را می‌تواند در این بخش به حداقل برساند. استرچ پالت ماشینی را معمولاً وسیله‌ای با یک اهرم فلزی قابل تنظیم برای بسته‌بندی محصولات با استرچ می‌شناسند که فرایند بسته‌بندی را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. دستگاه استرچ پالت انواع متنوعی دارد که هر یک به روش‌های مختلفی سلفون صنعتی را به دور محصول می‌پیچند. از پرمصرف‌ترین انواع استرچ پالت ماشینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صفحه گردان: در این روش ابتدا پالت را بر روی صفحه به‌خصوصی قرار می‌دهید و زمانی که صفحه شروع به گردش می‌کند، نایلون استرچ با بالا و پایین رفتن، محصول را بسته‌بندی می‌کند.
  • دروازه‌ای: استرچ پالت دروازه‌ای در انتهای خط تولید صنایع بزرگ قرار می‌گیرد و به‌صورت خودکار پالت‌های بزرگ با ارتفاع و وزن بالا را بسته‌بندی می‌کند. این دستگاه برای وزن پالت هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و این موضوع باعث شده پالت‌های فوق سنگین در آن قابل استرچ باشند. عملکرد الکترو موتورهای دستگاه استرچ دروازه‌ای به شکل خودکار و دستی قابل اجرا است.
  • فرودگاهی: برای بسته‌بندی محصولاتی نظیر کیف و چمدان از دستگاه استرچ فرودگاهی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها دارای ابعاد کوچک، وزن کم و چرخ‌هایی در زیر هستند و به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند. این دستگاه در زمان عملکرد با توجه به به‌کارگیری تسمه فولی برای گردش صفحه آن، صدای پایینی تولید کرده و این مورد را می‌توان یکی از مزایای این دستگاه دانست. از قابلیت‌های دستگاه استرچ پالت فرودگاهی می‌توان به تنظیم سرعت گردش صفحه گردان، سرعت حرکت عمودی نگهدارنده استرچ، تنظیم ارتفاع برای کالاهای مختلف و میزان کشش سلفون اشاره کرد.

 

ویژگی‌های استرچ پالت بند 

استرچ پالت بند  قدرت الاستیک و چسبندگی بالایی دارد که عامل اصلی نگه‌داشت وسایل بوده و در مقابل ضربه و پارگی از مقاومت بالایی برخوردار است. این فیلم به‌صورت رنگی و شفاف در دسترس است. این فیلم از پلی اتیلن سبک تولید می‌شود و کیفیت و دوامی چشمگیر دارد و سلامت کالاهای شما را ضمانت می‌کند.

  • ضخامت: استرچ پالت بند نازک بوده، وزن کمی دارد و در عین حال مقاومت کشسانی آن بسیار زیاد است.
  • شفافیت: از دیگر ویژگی‌های استرچ پالت بند می‌توان به درخشندگی و شفافیت بالای آن اشاره کرد؛ توصیه می‌شود از خرید فیلم استرچ کدر و تیره اجتناب کنید.
  • انعطاف پذیری: یک ویژگی دیگر فیلم استرچ پالت، انعطاف بالای آن و قدرت کشسانی بالای 400 درصد است. این فیلم تحمل کشش زیادی دارد، به همین خاطر در برابر پارگی یا سوراخ شدن، مقاوم است.
  • مقاومت: استرچ پالت بند پوشان پلاستیک در برابر رطوبت نیز مقاوم بوده و کالاهای داخل آن سالم باقی می‌مانند. همچنین، این محصول در محدوده دمایی گسترده قابل استفاده است و با به کار گیری آن در بسته‌بندی کالاهای خود، دیگر نگران محصولات هنگام حمل و نقل در شرایط جوی سخت نخواهید بود.
  • محافظت در برابر گرد و غبار: فیلم استرچ دارای خاصیت ضد الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از جذب گرد و غبار است؛ در نتیجه حمل ایمن و سالم کالاها را می‌توان تضمین کرد.
  • قابلیت بازیافت: همانطور که گفته شد، فیلم‌های استرچ از پلی اتیلن تولید شده‌اند و امکان بازیافت دارند، به همین دلیل دوست‌دار محیط زیست بوده و کمترین آسیب را به طبیعت می‌رسانند.
  • قیمت مقرون به صرفه: ماده اولیه استرچ یا همان پلی اتیلن ارزان بوده و فرایند تولید آن نسبتاً آسان است، بنابراین قیمت نهایی محصولات تولید شده از آن نیز مقرون به صرفه است. قیمت مناسب استرچ پالت بند، آن را به محصولی پرطرفدار تبدیل کرده است.

خواص منحصر به فرد فیلم استرچ

سلفون های تولیدی می توانند از دو ویژگی مهم بهره مند باشند که باعث منحصر به فرد شدن خواص آن ها در هنگام استفاده می گردد که عبارتند از :

خاصیت Anti UV

در صورتی که پس از بسته بندی محصول موردنظر ، نگهداری آن باید در فضای باز صورت گیرد ، برخورد اشعه ماوربنفش خورشید با آن خصوصاً در فصل تابستان موجب از دست دادن خاصیت کشسانی فیلم استرچ خواهد شد (شل شدن سلفون) در نتیجه باید از استرچ پالت بندهایی استفاده گردد که در برابر نورخورشید مقاومت بالایی داشته باشند. به این ویژگی که در هنگام تولید به آن افزوده می گردد ، Anti UV یا ضد اشعه ماورابنفش خورشید می گویند.

خاصیت Anti Static

فیلم استرچ های معمولی به دلیل وجود خاصیتی به نام الکتریسته ساکن ، ذرات معلق در هوا (گرد و غبار محیط ) را به خود جذب می نمایند. در برخی از کارخانجات با محصولات خاص ، این موضوع یک ایراد به حساب می آید و نیاز است تا هیچگونه گرد و عباری جذب سلفون نگردد.

در این حالت با به کارگیری تکنیک های ویژه ای در تولید فیلم استرچ ، خاصیتی به آن داده می شود که در برابر چسبندگی هر گونه ذره اضافی معلق در هوا ایمن است و به آن Anti Static یا ضد الکتریسته ساکن می گویند.

رابطه ضخامت و استحکام

بدیهی است که هر چه ضخامت افزایش یابد ، میزان کشش وارده نیز افزایش یافته ، در نتیجه استحکام آن هم بالاتر خواهد رفت. محصولات تولید شده با ضخامت 23 و 24 میکرون ، استحکام خوبی دارند ولی در صورتی که کاربرد موردنظر نیاز به استحکام بیشتری داشته باشد ، باید ضخامت محصول تولیدی افزایش یابد.