سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار روز پلیمر

معرفی انواع نخ پلاستیکی

    نظر

نخ دروگر

انواع نخ پلاستیکی کشاورزی

نخ دروگر یا نخ یونجه از پلی پروپیلن تولید می‌شود. این نخ در برابر جذب رطوبت مقاوم است و به دلیل مقاومت کششی بالا به طور گسترده در کارهای کشاورزی استفاده می‌شود. مقاومت کششی نخ دروگر باعث شده است تا بتوان از این نخ در بسته بندی انبوهی از گندم و جو استفاده کرد. بنابراین احتمال پارگی نخ یونجه بسیار پایین است و می‌توان از آن برای بسته بندی انواع محصولات کشاورزی استفاده کرد. این نخ با عنوان نخ عدل بندی نیز معروف است.

نخ بیلر

نرخ بیلر یا نخ پرس از پلی پروپیلن تولید می‌شود. ضخامت این نخ زیاد است و از استحکام بالایی برخوردار است. نخ بیلر در انواع رنگ‌ها تولید می‌شود تا امکان تشخیص بسته بندی‌های مختلف را برای کشاورزان فراهم کند. از همین رو، نگهداری، فرآوری و حمل و نقل محصولات کشاورزی راحت‌تر می‌شود. از این نخ در کاربردهای کشاورزی به خصوص برای پرس علوفه، جمع آوری کاه و یونجه استفاده می‌شود.

نخ گلخانه

این نخ‌ پلی پروپیلن و سایر افزودنی‌های لازم تولید می‌شود. این نخ تحت‌ عنوان نخ بوته نیز شناخته می‌شود، از ابزار و وسایل پرکاربرد در گلخانه‌ها است. این نخ‌ها با بالا کشیدن و نگهداری بوته‌ها از افتادگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. این نخ‌ها در ترکیبات خود مواد Anti Uv دارند و در مقابل اشعه ماوراء بنفش و نور شدید آفتاب دچار هیچگونه آسیبی نمی‌شوند.  این نخ‌ها علاوه بر گلخانه در صنایع دیگری مثل بسته‌بندی و ماهیگیری نیز کاربرد دارد.

کاربرد نخ های پلاستیکی در کشاورزی1

کاربرد نخ های پلاستیکی در کشاورزی

نخ‌های بسته بندی دروگر و نخ بیلر در صنعت کشاورزی کاربرد زیادی دارند. این نخ‌ها کیفیت بالایی دارند و اغلب برای پرس علوفه، جمع آوری کاه و یونجه و سایر محصولات کشاورزی استفاده می‌شوند. این نخ‌های تاب خورده از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند و به هیچ عنوان پرز نمی‌دهند. از ویژگی‌های مهم این نخ‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی مانند رطوبت آب و آفتاب مقاومت خوبی اشاره کرد.

نخ بسته بندی دروگر به طور عمده در بسته بندی علوفه استفاده می‌شود. استفاده از این نخ باعث می‌شود تا علوفه فضای کمی اشغال کند و حمل و نقل آن آسان شود. بنابراین کشاورزان بعد از اینکه کشت محصول به اتمام رسید و مرحله برداشت آغاز شد، جهت جمع آوری و بسته بندی محصولات به سراغ استفاده از انواع نخ‌های پلاستیکی مخصوص کشاورزی می‌شوند.

شیوه‌ی استفاده از نخ بسته بندی در صنعت کشاورزی

شیوه‌ی استفاده از نخ بسته بندی در صنعت کشاورزی

شیوه بسته بندی و ذخیره محصولات کشاورزی یک مرحله مهم محسوب می‌شود. بسته بندی صحیح محصولات به توسعه هرچه خدمات کشاورزی و سوددهی کمک زیادی می‌کند. عدم بسته بندی صحیح محصولات ممکن است باعث کاهش سود و اتلاف وقت شود. بنابراین برای برای بسته بندی محصولاتی نظیر جو و گندم معمولاً از نخ دروگر و بیلر استفاده می‌شود. از سویی دیگر، نخ‌های بسته بندی علوفه معمولاً در ماشین‌های بسته بندی به نام ماشین بیلر به کار گرفته می‌شوند.

ماشین بیلر همچنین به ماشین پرس علوفه و یا بسته بندی کن نیز معروف است. این ماشین کاه و یونجه و علوفه خشک را جمع آوری کرده و آن‌ها را به صورت بسته‌هایی در وزن و اندازه یکنواخت فشرده می‌کند. این دستگاه دورتادور محصولات کشاورزی را با نخ دروگر و بیلر بسته بندی می‌کند و در نهایت، بسته‌های آماده شده از بخش پشتی دستگاه به زمین رها می‌شوند. علوفه‌های حاصل از این فرآیند به راحتی در محل ذخیره شده و برای استفاده به بازار عرضه می‌شوند.

منبع: اکو ایران